Dla maniaków grzebania w przeszłości

Geneza

Początki historii SR-ki sięgają roku 1976. Wtedy powstały terenowe modele XT400 i XT500. W 1978 r. Yamaha zaprezentowała szosowy jednoślad bazujący na modelu XT, który miał być produkowany tylko na rynek lokalny. Rok później powstała wersja 500 i maszyna trafiła na rynki europejskie i USA. Motocykl był produkowany w niemal niezmienionej formie przez 20 lat. Na rynek japoński ciągle powstaje wersja 400, która w 2010 r. otrzymała wtrysk paliwa.

Nowy model

W 1985 roku powstał model 48T. Technicznie był doskonalszy. Najważniejsze było poprawienie smarowania głowicy. Moim zdaniem Yamaszka straciła trochę wdzięku. Konstruktorzy pozbawili ją pięknej, ogromniastej przedniej lampy i wcisnęli na jej miejsce zwykłą, standardową. Nowy model dostał też nowy, podciśnieniowy gaźnik. Tylko tym razem z niekorzyścią dla osiągów. Ciekawe po co kastrować silnik z 33 do 27 KM? Ktoś miał interes, a dokładniej durne normy emisji spalin. W 1985-tym japończycy zaprezentowali też nowoczesną wersję SR - SRX600, która znów bazowała na XT-ku. W Japonii sprzedawana była cztery-setka, która później doczekała się liftu.

Rok 1992 był dla SR ważny. Yamaha przeprowadziła mały facelifting. Model wciąż nazywał się 48T, a praktycznie jedyną zmianą było zastąpienie przedniego hamulca pięknym bębnem.

Na progu nowego tysiąclecia, w roku 1999, Yamaha podjęła decyzję o zaprzestaniu produkcji tego wspaniałego motocykla. Żeby jednak było miło powstała wersja limitowana. Jest to trochę ponad 300 motocykli z ostatniego roku produkcji.

SR wciąż żywa

W 1999 r. Yamaha zaprzestała produkcji SR500, jednak japońscy klimaciarze ciągle chętnie kupują ichniejszą wersję SR-ki - SR400. W tym roku dostała piękne perłowe malowania (białe i czarne). Cena to 577500 jenów, czyli coś około 23500zł. Plus oczywiście cło (maks 60%) i akcyza. Eh... Na szczęście są inne sprzęty "dziedziczące" po SR i do tego dostępne u nas. Więc mamy malutką SZR 660 produkowaną w latach 1995 - 2001 i sprzęt, jak dla mnie niebywale ciekawy i atrakcyjny: MT-03. Motocykl ten powstał w 2006 i jest ciągle produkowany. Silniki dla dwóch ostatnich sprzętów tradycyjnie pochodzą z XT-ków.

Widać, że rynek potrzebuje maszyn typu thumper, dużych singli, bo ciągle powstają nowe modele. W ofercie innych producentów też znajdziemy coś w tym stylu. Chociażby mega-klasyczny Royal Enfield czy KTM-y LC4.

© Copyright 2012-2017 - sr500.pl
Projekt i wykonanie Bartosz Ogrodnik